lördag 13 juni 2015

Heidruns 25 (5)

Bildfönstret visar något av vad som hänt på Heidruns Bok & Bildcafé under 25 år. På övre bildernslår Sara Lidman "inomhusrekord" vad gäller publik och tröskeln mellan två rum fick utgöra scenen så att hon kunde tala till två församlingar samtidigt ...
De andra bilderna är från gamla lanthandels-avd, numera böcker och hantverk (t. v. upptill) och den glade mannen i högre nedre hörnet är Michael Åkerlund, musikant och kulturentusiast.

Så följer två nya hälsningar till 25-årsjubileet. En dikt från Hedmark och Frank Eriksen och en hälsning från Aino Trosell som apostroferar glasen i fönstret.

LYSET I MARS

Lyset i mars klinker på tangentene
Bengt reiser seg fra taffelet
vid er hans skog
åslinjene så lange
jeg kjenner
vi er fra nesten samme skog

poeten
peker alt på stedet humla sitter
i blommen som kommer med
dette lyset


Hamar, 4.mars 2015
Frank Eriksen, poet





Två konstglas står på paradplats i mitt vardagsrum och får mig varje dag att tänka på Heidruns, där jag en gång förälskade mig i dem.
Jag dricker kaffe i Heidruns trädgård för jag har vägarna förbi. Vederkvickande på min eviga resa mellan Göteborg och Malung.
Att framträda på Heidruns är ett nöje. I den inramningen. Med den publiken. Med det värdfolket.
Heidruns är en solig glänta i en mörk kommersiell skog.
Geten bräker fräckt. Den är seg. Den lever på vad skogen ger. För i Fensbol bor det verkligen inte mycket folk.
Att attrahera så många som vore det i en stad med ett kulturutbud på så hög nivå är en stor konst. Hoppas på 25 år till!

                                                     Aino Trosell, författare


Inga kommentarer: