För att få lite distans till studsande gymnaster, loja fjäderbollspetare och forhandunkande tennisspelarinnor tar jag ett break och drar till Kristinehamn, där det fina konstmuseet finns inrymt i den grönska som förr genomgungades av mentalpatienter. Konst var ju tidigt en av de olympiska grenarna så det är inte helt urbota, särskilt inte som Tage Åsén ställer ut sina "tårtbitar" som han själv kallar dessa magiska akrylmålningar och akvareller, som ställer en hel del över ända. Med bibehållen, eller snarare uppskruvad, realism avbildas den mänskliga skröplighet, fåfänga och nog hjälplöshet som vi annars gör vårt bästa för att förtränga. När jag 1981 skrev om Åséns måleri kallade jag det för SEÖVNING, denna fortsätter även på den här sidan av milenniestrecket. Se- och tankeexercis är vad det handlar om och mynnar ut i.
(Ha kakan kvar, 1990-92)
(Ur utställningsbladet:)
Tage Åsén debuterade 1966 i
Uppsala, men det här är första gången hans konstnärskap presenteras på ett
konstmuseum. Hans bildspråk har en särprägel som han konsekvent hållit fast vid
i fyra decennier. Anslaget i hans bilder känns tidlöst – Åsén återger en miljö
som tycks inspirerad av ett Sverige för länge sedan. Bilderna är noggrant
genomarbetade och de är mycket detaljrika. Många har tyckt sig se ett släktskap
med surrealisterna – inte minst Magritte – men Åsén själv vill inte kännas vid
sådana paralleller. Det finkulturella etablissemanget hör snarare till de
företeelser som får en och annan råsop av Åsén. I sina mycket humoristiska
bilder kommenterar han samhällsfrågor, allt från politik till religion och
jämställdhet. Utställningen på Kristinehamns konstmuseum har fått titeln Mina
tårtbitar. Om tårtbitarna sa Tage Åsén i en VF-intervju 2008: ”På samma sätt
som en tårta kan delas upp i ett stort antal bitar vill jag också man ska se
mina verk. Var och en säger de inte så mycket men tillsammans får de en större
innebörd.”
Tage Åsén föddes i Hallens
församling i Jämtland 1943. Familjen flyttade till Värmland, där Åsén växte upp
i Sunne. I slutet av 1950-talet flyttade han till Uppsala för att studera, men
la snart studierna på hyllan. På sextiotalet började han ägna sig alltmer åt
konsten, och han debuterade alltså 1966. Som konstnär är Åsén självlärd, och
han arbetar framförallt med grafik och måleri. Han har också gjort en del bok-
och skivomslag genom åren, bland annat till gruppen Samla mammas manna.
Klart att gubbarna ska ha mat ... (1999-2003)
En givande utställning är det och man kan fortsätta umgänget med Tage Åsén och hans tankar och visioner på hemsidan www-brobytornet.se
– Hemsidan och tankarna bakom den hänger helt klart ihop med mina bilder, förklarar Tage Åsén. Sidan är uppbyggd som en labyrint som det inte är så lätt att hitta i. Tanken är att sidan handlar om och symboliserar föreningen mellan det lokala. Fryksdalen till exempel, och det globala, internet.
– Hemsidan och tankarna bakom den hänger helt klart ihop med mina bilder, förklarar Tage Åsén. Sidan är uppbyggd som en labyrint som det inte är så lätt att hitta i. Tanken är att sidan handlar om och symboliserar föreningen mellan det lokala. Fryksdalen till exempel, och det globala, internet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar