söndag 7 december 2014

Det omöjliga alfabetet: Z / z

Z
Zonen kallades forna Sovjetunionens system av
fängelser, arbetsläger och straffkolonier. Fångarnas
tatueringar berättade något om identitet, rang eller
inställning till makten: Taggtråden i pannan betyder
Oskyldigt dömd. Katten på handleden duktig tjuv.
Tigerhuvudet över bröstet: Hatar de härskande.
En kvinna har en hel roman inetsad i sin kropp.
På magen: Hela livet har jag arbetat för dig din suput.
På vänster lår: Hör du? Att sluta älska dig är omöjligt
och Ryssland drunknar i blod. På höger lår: Jag kommer
att gå ensam genom livet och jag ska njuta av det.
Det berättas om en man som på 60-talet var internerad
och lät tatuera texten Jag är kommunistpartiets slav i pannan.
Tatueringen blev borttagen, men så snart såret läkt igen
lät han sig på nytt tatueras. Efter tredje operationen var
huden i pannan så spänd att han inte kunde
stänga ögonen. Hädanefter blev han kallad DEN SOM
ALLTID SER.

z
Enligt Arne J är harjakten det närmaste som
nordvärmlänningarna kommer en zenbuddhistisk
upplevelse, vintertid: Att befinna sig mitt uppe i det
vita, i nuets ögonblick – och evighet.


Inga kommentarer: