Peter Curman debuterade som poet i
mitten av 1960-talet med samlingen OBS! Viktigt och har sedan dess utgivit en
rad diktsamlingar. Men han har också hunnit spela en oerhört viktig roll som
”en kulturens dynamiske fontän” genom att före ut litteraturen inom landet (var
med och bildade Författarcentrum; som ordförande för Sveriges Författarförbund;
som kulturchef i Stockholms-Tidningen och senare Aftonbladet; som
initiativtagare till författarkryssningar i Östersjön och Svarta havet; liksom
till översättarcentrumen i Visby och på Rhodos; och mycket mer!), med andra ord
en veritabel brobyggare mellan olika språk och kulturer.
En särskild plats i Curmans hjärta
har Grekland haft, ett land där han i yngre dagar jobbade som reseledare och
som han gärna återvänder till också i dessa kristider. Han var med om att efter
juntans fall bilda den svenk-grekiska kommittén för kulturellt samarbete, som
nyligen hade en nytändningsmöte på Svenska institutet i Athén efter att en tid
ha legat i träda.
En av dikterna i Curmans nya diktsamling, Till rors,
heter ”Historisk kidnapping” och handlar helt enkelt om kulturstöld i stor
skala:
/---/ den som kidnappade skulpturerna på Parthenon
begick marmormord.
Rester av skulpturerna sitter kvar
Medan de borthuggna delarna är inlåsta i British Museum.
Men också skulpturer av marmor kan blöda av längtan.
Det nybyggda museet vid Akropolis fot väntar på dem:
Genom tredje våningens panoramafönster
Flyter hela Parthenon in.
Men inga skulpturer.
En gång i tiden hette det att det
personliga är politiskt, något som sannerligen präglar denna till sidantalet
tunna men till halten tunga diktbok. Curman ryggar varken för klarspråk när det
gäller storpolitiska tilldragelser som den arabiska våren (”Tahirtorget”) eller
det omänskliga kriget i Syrien där den svenska politikermakten lugnt betraktar
blodbadet från åskådarläktaren (”Medborgarplatsen”). Och vid sidan av detta,
poetens eget liv som präglas av fysisk smärta och en befriande galghumor, som i
dikten ”Vinteroffer”, slutraderna:
Först förnekar du smärtan.
Den är bara en tillfällig gäst som snart ska ge sig
iväg.
Men sedan förstår du att den kommit för att stann
Alltså: ingen fred men en ständig terrorbalans
Mellan förträngning och smärta.
Till rors heter alltså detta
viktiga inlägg i hur det är att vara människa i den stora världen 2012 och
samtidigt att vistas i sin kropp som inte alltid hänger med i samma tempo som
diktjaget manar på. Tyvärr lever vi i nyhetnotisernas tidevarv, medan
kändisskalet brusar på Niagara-nivå. I ett annat kultur- och samhällsklimat
skulle man samlas runt skalden, som står där på sitt eget torg och berättar
både om hur det är att vara människa och hur det är ställt med vår arma värld.
Bengt
Berg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar