lördag 31 december 2011

Dagens hyllning 4: Det fräscha alternativet

















































Denna veteran i tecknarsvängen, Gunna Grähs, tillhör de ohyllade värmlänningarna bara för att hon vuxit upp i Hallstahammar, men hon är född i Ferlinstad i som det heter en genuin arbetarmiljö. I tidskriften Ordfront litterära magasin - OLM - porträtteras eldsjälen (Ship to Bosnia), konstnären, samhällsdebattören och medmänniskan Gunna Grähs av Marianne Steinsaphir.

Världen enligt Gunna är i all sin bedrövlighet ändå möjlig att ta till sig. Hon gör den verkligen inte finare än vad den är, hon backar inte, väjer inte för sånt som annars de små förskonas ifrån när vi vill förskona dem från allt det som de redan känner till av egen bistererfarenhet eller en medfödd mänsklig intuition. Att inte låtsas, eller göra sig till, är en förutsättning för det som Gunna Grähs tar sig för attgestalta vare sig det nu gäller sataniskt satiriska bilder för dem som vet vad "utanförskap" inte betyder eller om det är bildberättelser för barn - och vuxna. Nästa års julklappstips - tala om framförhållning - heter med andra ord DET FRÄSCHA ALTERNATIVET, det vill säga namnet på Gunnas samlingsalbum som kommer att glädja/förarga med början 2012 nångång.

- Jag är fostrad i tanken att humor och satir har ett bäst-före-datum. Men när jag hade gått igenom alla mina lådor tänkte jag: det var ju precis så här det inte skulle få bli. Jag ritade med glatt humör ur den jävligaste vinkel jag kunde tänka mig. Och nu är allt genomfört. "Implemenetrat", som Carl Bildt säger. Vi var helt oförberedda på nyhögerns framfart...

Ja, hon är ingen medhårsstrykerska Gunna Grähs, men absolut nödvändig i vårt samhälle som alltför lätt vänder hennes huvudpersoner ryggen. Hon riktar sin muntra ficklampa mot dessa "våra minsta små" och lämnar plats för dem på ritblocket.
OLM-samtalet avslutas som en nyårsförhoppning: ... Jag vill ha ett roligare samhälle att vara medborgare i. Och solidaritet och rättvisa vill jag också ha - när jag ändå är i farten och beställer. Men allt det där kanske kommer snart.

Jo, det får vi hoppas - och kämpa för!

Inga kommentarer: