tisdag 25 november 2008

Summarisk novemberrapport

November började varmt och härligt när Comboio firade 10 svängiga år på Museicafeet i Karlstad, Comboio bidrar verkligen till att göra Karlstad lite mer karibiskt! Det var 1 nov, en lördag, en alldeles ovanlig lördag i början av november 2008. • Och nästa helg var det Karlstad igen, bokmässa just på museet och vi var där med Heidruns böcker och bland dessa ingår såväl lettisk poesi som Gunnar Svenssons öden och äventyr Jorden runt. • På nästföljande måndag klev jag på bussen tillsammans med Täppas Fogelberg, som kvällen innan varit och pratat för en fullsatt salong på Heidruns, ett trevlig samspråk genom Fryksdalen kostade vi på oss. Jag på väg mot Orust och Henåns mycket trivsamma kulturhus, en Kura Skymning-kväll. • Upp i ottan och en buss mot Göteborg, och tåg mot Stockholom. Där, på kvällen möte med kollegor i Författarförbundets hus, den gode vännen Göran Bergengren finns där, och därmed mycken värme. Ny natt, upp i ottan – mot Arlanda > Riga, där jag ska vistas några dagar för att bland annat presentera det lettiska urval av mina dikter som på svenska heter Av skog är du kommen. De goda vännerna Juris Kronbergs och Knuts Skujenieks fyller tid och rum med skratt och tankar. • Direkt hemkommen till svensk mark, över till tåget > Kristinehamn och en kvällsträff med Vasaorden av Amerika, Logen Kristina Nr 656. Hem efter långa dagars färd mot natt får jag lifta med Maud och ALf Brorson, Gott sei Dank! • Onsdag 19 nov. är jag inbjuden till Sara Broos "Eftersnack" i SVT/Karlstads soffa, som jag delar med de unga filmbegåvningarna Jonas & Jonas, Bergergård resp Holmstrand. • Så Turistting i Sunne, där Heidruns Bok & Bildcafé tilldelades årets entreprenörpris, vilken var rena rama surprisen. Men kuligt, förstås. •
Och här är vi, klockan är sjutton minuter i, nej 22 minuter i för min går fem minuter före efter sista ställningen. Detta skrevs bara för att jag själv skulle ta reda på vart jag och november tog vägen... I fortsättningen hoppas jag att det ska bli lite mer substantiella texter.
Allt gott, varma fötter!

1 kommentar:

Calle Rockbäcks BLOGG sa...

Kulig läsning med raggsocka på fötterna.