lördag 3 januari 2009

Vinterspatsertur

Knarr. Knarr, in i skogen, längs stigen bort mot Hänsjöns nordvästra strand. Där nere, under isen, vet jag att bävrarna huserar, de har ju funnits här sedan inlandsisen drog sig tillbaka, de kom uppåt våra trakter tillsammans med björken, aspen och andra lövträd.
Fram till badstranden med morgonsol i juni. Och plötsligt, ett livsens tecken: En jourhavande kråka fäller med ett kraah ur sina breda vingar och ger mig en välsignad blick innan hon fortsätter bort genom vinterdagen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Bengt!
Kvitterar med en Skidtur.
Rikligt med snö så jag får spåra. Vid Olavallens fäbodbörjar scoterspår, så jag åker i dem. Total tystnad utom när lite snö släpper greppet om en tallgren. Ser ner mot sjön och på andra sidan ser jag Meaftanhogna och längre bort Kvällshogna. Mörka trädstammar som linjer på det snövita arket, där bara grenarna har skrivit sin skrift som jag försöker tyda.
Mot väster där Norge ligger som Jämtland en gång tillhörde och nu också vill tillhöra enligt republikens president, där börjar himlen rodna. Det kvällas och kylan kommer. Jag vänder skidorna. Tillbaka till stugan.
Gott nytt år Bengt
PS Befinner mig i Sveriges vackraste by Klövsjöi S Jämtland. I somras simmade en bäver från stranden till Smörholmen.
Lars Åke

Anonym sa...

Gott Nytt År Fensbol!
Tack för vinterhälsningen.
Kyla och vinter råder. 
I dag visar termometern  - 18 grader i Tobo.
Just nu är det svårt att tro på värmande morgonsol och badstrand.
Sommaren känns som avlägsnast.
Hälsningar från Tobo.