fredag 23 januari 2009

Efter avbarrningen, ett Gunnar Svensson-tips:

Vad göra av relegerad, uttjänt julgran?
SLÄNG den inte !!!!!!!

Det går utmärkt att sota skorstenen med granen.
Helst bör det vara en lång sådan, ingen liten adventsgran.

Gå upp på husets tak, granen vändes upp och ned.
Kör sedan granen upprepade gånger upp och ner
genom skorstenspipan. De styva grangrenarna rensar pipan.
De barr som rasar ner antändes vid nästa brasa i kamin eller
kakelugn. Den våldsamma hettan gör att all sot brinner upp.

Granen kan sedan användas vid cykelfärd utför brant backe.
Ett snöre fästs vid pakethållaren och i granens fot.
Låt sedan granen släpa efter utför den branta backen,
de motstäviga grenarna bromsar effektivt farten.
På så vis minskas slitaget på cykelns kona, just genom att man
slipper bromsa så styggt. Dessutom sopas alla spår igen efter
cykelfärden. Vägen blir liksom krattad eller plogad och cykeln
bromssystem sparas in på.

Resterna av granen klippes isär med sekateur. Kan läggas i
den pappkartong man alltid har bakpå pakethållaren, eldas
därefter upp i någons kamin. Bra att ha med som present till
frusen granne. Kanske denne bjuder på ett glas gammal glögg.

ett vardagligt tips, vänligen G

5 kommentarer:

em sa...

Eftersom min gran är för kort för att sota med och jag inte längre cyklar (även om jag ofta är ute och cyklar) så väljer jag att göra som alltid: låta äpplen och pepparkaksgubbarna vara kvar och så ställa ut den till fåglarne, med tillskott av ett par talgbollar.
Margaretha

Per H sa...

Inte visste jag att du var så fiffig Bengt! I Året Runt finns en spalt med tips av det här slaget under rubriken "Så här gör jag" med underrubrik "fiffiga tips bönder och småpulare".
Jag fick ett tips där om att man kunde använda tom bag in boxförpackning som fågelholk, jättefiffigt, det fanns ju hål och allt. Av plastbehållaren kunde man lätt göra en bilkudde genom att blåsa upp den genom tappkranen!! Hur bra som helst.

Vår julgran ligger nu nerklippt i två stora papperspåsar. Jättebra att tända kaminen med!

Du är och har alltid varit en hyvens kille, Benke!

Anonym sa...

Bäste P, tackar för dina överskattande ord, jag är tyvärr inte praktisk, det är Svensson som recyclar julen i form av barrad gran!
Hilsen B (som BC i slöjd)

inger sa...

hej bengt
jag har hittat dig
läste i ottan älg och måne
blev glad och inspirirad
vill skriva en betraktelse
dock inte om granen som jag blev utan i år
utan om den lilla lurviga bollen
som satt i det enda trädet på min gråa gata
med darrande stjärt
släppte den,
ur sin lilla tunna näbb
en vårtruddelutt
mitt hjärta tog ett skutt
tjohej
mvh inger

Per H sa...

Inte förrän nu förstår jag att det var Gunnar Svensson som var den fiffige. Och jag som trodde att det var du, kamrat Bengt.