onsdag 17 juni 2015

Heidruns 25 (6)




Kära Heidrun!
Det är som att komma in i barndomens sagovärld när man om sommaren kommer in i den förtrollande, prunkande trädgården med det fantasifulla gröna huset och serveras en kost för alla sinnen: musik, ögonfröjd, poesi och andra mättande texter. Liksom goda rätter och fantastiska bakverk från köket.
Ibland spelar även vädrets makter med i lustspelet.

          Enel och Arne Melberg, författare 


Gun-Britt och Bengt, kära vänner!

Vi äter inte dikter, musik, de vindlande samtalen över kaffekopparna, men vi behöver dem för att leva, ja överleva. Det visste William Carlos Williams, poeten och provinsialläkaren. Det är svårt att lära sig något av en dikt, skriver han, men folk dör varje dag, olyckliga, av brist på vad som finns där.
   Allt det där har också ni, och alla de övriga eldsjälarna bakom Heidruns och dess verksamhet, vetat hela tiden. I jämnt 25 år! För detta borde man strängt taget ha sagt Grattis varje dag. Dags att göra det desto eftertryckligare nu, efter ett kvarts sekel och inför det kvartssekel som kommer: Varmaste Gratulationer! Stå på!
Per Helge, författare   

Det er lite jeg har sett til Bengt Berg siste halvannet tiår, men han lever i meg som en eksplosjon av latter eller et levende spørsmålstegn når verden blir for seriøs og det menneske jeg har møtt som kan være morsom på telefonsvarer. I tillegg er han en utmerket dikter som favner det meste fra grasrot til litterær himmel. Så var jeg på besøk en gang i Torsby til en opplesning. Det er så lenge siden at jeg husker ikke hus og mat og hvm som var der. Men publikum husker jeg, invitasjoner til nachspiel, samtaler og en enormt oppladet stemning, som bare kan tyde på én ting, dette var topp! Og det regner jeg med det fortsatt har vært i nærheten av dette arnestedet, så Heidrun leve, sug henne!


                                  Erling Kittelsen, författare

Inga kommentarer: