torsdag 11 juni 2015

Heidruns 25 (3)

Grönt och blått

skulle man kunna kalla den här bilden från Heidruns lummiga trädgård. Fjärilsfladder, fågelsång och doften från nyutslagen syrén – det är bara att njuta av denna naturens och växandets gåva, då minsta kryp i kärr och syra väcks av solens stråla – för att nu prata bellmanska.
Ännu en sommar stor för dörren och vi hälsar alla välkomna till
Heidruns Bok & Bildcafé, 25-årsjubilerande!



Här följer ytterligare två hälsningar från vänner som besökt oss genom åren, viskonstnären Göran Samuelsson och journalisten Hans O Alfredsson:

"Jag minns mycket väl hur det var. Året var 1992 och jag hade precis skrivit "Sjösättningsrap" och via Bengt och Heidruns försorg fick jag möjligheten a framföra detta stycke "musik" på trottoaren utanför Heidruns Cafe på Järnvägsgatan i Torsby. Sedan detta allra första och darriga framträdande har det blivit många fler. Alltid lika darriga men förhoppningsvis med hjärtat på rätta stället. Jag tackar så oerhört för att jag fick denna möjlighet – och som har betytt väldigt mycket i mitt liv som sångpoet"

          Göran Samuelsson, artist  


"Svängde av från 45:an alldeles oplanerat (nåja, det var vad jag sa) en julidag och klev in i det gröna. Kände igen mej direkt, fast jag aldrig varit där, det var som att komma hem till min barndoms by långt uppe i norr. Köpte en bok om Sigge Stark (!) och ett par till, pratade om friidrotts-EM 1958 och om Helmer Grundström, beställde en paj att förtära. Poesi och paj. Livet kan inte bli môe bättre."

          Hans O Alfredsson, avdankad murvel (SvD)






Inga kommentarer: