P
Pucken, lika svart inuti som på ytan, är en utmärkt
symbol för vårt nordiska vemod. Den finns där, ofrånkomlig
och avundsvärd, som själva förutsättningen för spelets, ja,
hela existensens idé. Det gäller att både bevara, hantera
och
bli av med den. Slippa ifrån den om så bara för en kort
sekund.
Ishockey
har därför på norra halvklotet blivit den rituella
tillställning som vi alla behöver, ett nödtorftigt surrogat
för
regndansen i det inre av Amazonas, där stammen pyntar sig
till fest med aska och henna och låter sina kroppars
rörelser
och rytm riva ner det regn som hela tiden är den fenomenala
djungelgrönskans amma.
En
jämförelse mellan en ishockeymatch och regndans visar för
taigafolkens vidkommande ett rätt torftigt resultat vad
gäller själva
nederbörden: på sin höjd en ynka näsblodpöl intill
sargkanten …
Men
målvaktsmaskerna är skräckinjagande och dräkternas
färgglädje sprakar. Inte heller tredjefemmans krigsdans
efter ett
mål, går av för hackor – innan den stora avunden sätter in:
lagkamraternas hämningslösa attack mot målgöraren som
lyckats
placera det nordiska vemodet i nätmaskorna och som några
sekunder
senare ligger underst i den hög av medspelare som gör allt
som finns
i deras makt för att trycka in målgöraren i den konstfrusna
inlandsisens
digitala tjäle.
p
”Pilens fader är tanken: hur utvidgar jag min räckvidd?
Över denna flod, denna sjö, detta berg?
Kontrasten mellan människans ideella kapacitet att
röra sig på måfå genom såväl jordiska som överjordiska
sfärer och hennes fysiska begränsningar är grunden till
all mänsklig tragedi. Det är motsägelsen mellan makt
och vanmakt som är tudelningen av det mänskliga varat.
Till hälften betvingad, till hälften inburad är människan.”
(Paul Klee, ur Pedagogisk skissbok. Om den moderna konsten)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar