måndag 24 november 2014

Det omöjliga alfabetet: M / m

M
Minnet fastnar i tingen, deras färg och form och doft.
DIXI-kolan, till exempel. Förpackad i ett vaxgult papper
med rödbrun text, runt ännu ett ofärgat papper. Den var
så tunn på mitten, DIXI-kolan, som om någon klämt till
just där. Ute i hörnen gick det upp. Den fastnade i minnet,
och tänderna.

m
När planet lätt skumpande tar mark på en potatisåker
till flygfält i Batumi, vid Svarta havets östkust, står gubbarna
och tittar på tilldragelsen.. De flesta har en kalottliknande
grå mössa på sig. Denna huvudbonad blir mitt första intryck
av det georgiska folket – en sån måste jag ha, tänker jag.
   Då jag sedan vandrar runt i staden har jag turen att stöta
på en liten mörkverkstad, där dessa huvudbonader tillverkas
av tjock, grå vadmal. Med svart tråd sytt i kors över möss-
kullen, kanske med en religiös symbolik för den speciella
form av georgisk-ortodox tro.
   Denna någonstans försvunna filtmössa har ersatts av en
mönstrad mössa från Buchara i Uzbekistan, införskaffad på
marknaden i Jaffa.
   Även denna fungerar – förutom som tankebandage, mjäll-
garage och huvudbonad – som samtalsämne, eller i stället
för hund.





Inga kommentarer: