lördag 4 juli 2009

Geta Poesi och Visa


ägde rum på norra Åland i stekande sol och god stämning 26-28 juni 2009.
Bilden här intill visar en stämning från Emil Jensens enmansshow "Mellansnack! Allt! Rubbet!" i den vackert installerade scenen i Norsträsk, Östergeta. Sedan följda soldränkta sagar och på en arena döpt till Trollens fotbollsplan (på Getabergens heta miljardgamla klippor läste jag själv några vinterdikter (i ca + 35°) tillsammans med festivalens prima motora poeten Katarina Gäddnäs och Helsingforspoeten Birgitta Boucht, musikaliskt understödd av Kjell Frisk.
Lucas Stark & Bruksorkestern gav ett fullödigt program med skillingstryck och sjömansvisor vid Sjöbodarna på Isaksö.
På söndagen avslutade Sanna Tahvanainen/dikt och Johanna Grüssner/sång på Eneby kafé, Långö.
Åland är ju svenskare än vilken annan svensk kommun som helst och fyllt av både sjöfartshistoria och skepparhistorier. En av öns traditionsbärande är Karl-Erik Bergman som vi också hade glädjen att träffa.
Och mycket därtill...

1 kommentar:

Inkan© sa...

Det låter som poetiska dagar ute på öarna - där hade jag gärna suttit bland publiken och låtit mig bjudas på poesi- tänk vilken upplevelse.
Så fint att läsa om poesiresan.

Och visst lever svenskheten på Åland- själv seglade jag där en midsommar för länge sedan med goda vänner och en hjärtanskär mellan öarna: det sjöngs svenska sommarvisor, spelades fiol, dragspel och gitarr.
Och sdet sjöngs... den underbara åländska versionen av vårt språk - jag trivdes:)