onsdag 16 juli 2014

Bruk av jord

Det här är första delen av en dikt, Bruk av jord, som jag skrev i slutet av 1970-talet och som ingår i boken Av skog är du kommen. Denna bok skrev jag tillsammans med Per Helge och fotograferna Kay Cuthbert och Staffan Jofjell bidrog med svartvita bilder från lands- och skogsbygderna runt om i Värmland. Jag håller på att ställa samman mitt mångåriga diktskrivande till en bok som beräknas utkomma i tidig höst: Dikter genom 40 år. Men bilderna är nytagna under kvällens promenad i min nuvarande hembygd, Fensbol i norra Värmland.


När klöverstjälken brister
är hässjan torr nog att köras in
Nattdaggen och åskskuren försinkar bara
ett par timmar; jordisk kunskap
är svår att uppbringa i böcker,
tumavtryck med koskit skämmer
uppslagsverken

Hagelskuren fick kornet på knä
som efter älgars nattviste

Efter en slåttersommar
har högaffelns träskaft
och skinnet i handflatan
hunnit bli goda, grova vänner

Arbetet har möjliggjort detta möte




Inga kommentarer: