torsdag 29 juli 2010

Bengt Berg | Glömskans manifest














I ett hörn av tystnaden
brummar humlorna

Ljuset bromsas upp, doften
av älggräs skaver mot flagnad knut

Varför är det så ont om fjärilar i år?
– som om deras fladder kunde hjälpa





Vinden nuddar vid gardinfållen
som vi vid våra liv

Golvet har nästan glömt hur fötterna lät
innan de gick ut på vägen och försvann

Det som finns kvar av glömskan
kan vi ta på, och: vi kan leka
att våra tankar blir segel
för humlornas drömmar

Och snart, snart
kommer en människa
in i det som en gång var ett kök,
fyllt av röster och kaffedoft

En människa som vet hur man
gör när man, som daggen
lägger sin närvaro
i ögonblickets famn

[10 juli 2010]

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack - vackert och vemodigt. En fjäril har jag sett i Finland i år. Den befann sig i panik mellan mina dubbla fönster i köket. Då jag mixtrat lite grann med fönstren tog fjärilen vägen in i "salongen". Stängde sovrumsdörren - då rymde fjärilen ut på min inglasade balkong, dit jag gack och ställde till med korsdrag. Efter en stund var fjärilen borta. Fri?
Glad sensommar fr. Nyland!

tusen sa...

Kom nettopp over bloggen din.
Her var det mye for sans og samling!
Jeg er glad forat jeg lever i internettets tid.
:-)